Mitől működik a Fidesz kampánya?

Ha a címben szereplő kérdést feltennénk az utca emberének, akkor valószínűleg annyi féle felelet születne, ahány riportalany vállalkoznak a válaszadásra. Ez persze nem véletlen, hiszen egy politikai kampány sikeressége, vagy éppen kudarca rendkívül sok tényező együttes hatásán múlik: célba találó, mobilizáló üzenetek megfogalmazása, negatív és pozitív kampányelemek megfelelő arányú alkalmazása, rendelkezésre álló erőforrások, marketing eszközök és stratégiák kiválasztása, stb.

Itt most nem is egy minden részletre kiterjedő kampányelemzésbe szeretnék bocsátkozni, hanem egy olyan elemi fontosságú tulajdonságra szeretném felhívni a figyelmet, amely a kampányok esetében a legfontosabb sikertényező lehet, de szélesebb értelemben véve a kormányzás, vagy az ellenzéki lét is kudarca van ítélve ennek hiányában. Ez a tulajdonság pedig az ütemérzék, vagy, ahogy Orbán Viktor a Frizbi című műsornak adott interjújában 2011 májusában fogalmazott „tempírozva kell passzolni”. A konkrét kampányhelyzetre vetítve: nem elég, tehát ha a legmeggyőzőbb és legtalálóbb üzeneteket fogalmazzák meg a kampányban a szereplők, hanem ezeket a megfelelő pillanatban kell bedobni a politikai diskurzusba.

A kormánypártok kampányán nem látszanak a kapkodás jelei: a rezsicsökkentési sorozat elemei, mint pozitív üzenetek láthatóan jól megtervezett ütemben kerülnek bejelentésre, Orbán Viktor nevét pedig mint legerősebb brandet a jobboldalon, csak a kampány hajrájában dobják be, a negatív kampány részeként pedig a jobboldali sajtó szállítja „tempírozva” a baloldalhoz köthető korrupciógyanús eseteket. Az ellenzéki összefogás azonban egyelőre úgy tűnik, hogy nem érzi a kampány ütemét, külső okok és saját belső döntéseik miatt nem képesek hatékonyan időzíteni a „kommunikációs bombáikat”, a kormánypártok által diktált tempót csak lekövetni képesek. Ennek a koreográfiának köszönhető, hogy ha a jobboldali médiumok megszellőztetnek egy ellenzékhez kapcsolódó korrupciós botrányt, akkor a baloldal ugyan igyekszik felmutatni a másik oldalt érintő kellemetlen ügyet, de mivel ez az elkerülhetetlen magyarázkodás részeként kerül a közbeszédbe, máris sokkal kisebb hatásfokkal fog bírni. Az oda-vissza csapásokból így rendre a kormánypártok jönnek ki jobban, miközben az ellenzéki összefogás tovább amortizálódik.

A kormánypártok versenyelőnye vitathatatlan, ami rengeteg másik tényező mellett, alapjában arra vezethető vissza, hogy kampányukban érzékelhetően szem előtt tartják azt az Orbán Viktor által megfogalmazott alaptézist, miszerint a „pillanat eltalálása” teszi művészetté a magyar politika irányítását.

Videó.

Csery Péter

0 Tovább

Politikai PR mesterfokon

Világszerte megszokott dolog, hogy a sportcsatornák az új esztendőt köszöntve, az óév eseményeiből készült vicces videó válogatással szórakoztatják a nézőket, azonban az már kevésbé elterjedt gyakorlat, hogy egy-egy ország első számú vezetőjéről fontos és gyakran megmosolyogtató jeleneteket bemutató montázst készítsen saját hivatala. A Fehér Ház éppen ezt teszi: évről évre kiadja szilveszteri válogatását, amelyben feleleveníti Barack Obama és az elnöki család legemlékezetesebb szerepléseit.

Videó megtekintése.

A kellő öniróniával és humorral fűszerezett 2013-as évbúcsúztató kisfilmben tökéletesen megfért egymással például az amerikai elnök önparódiája, a Martin Luther King beszédére történő megemlékezés, az elnöki család új háziállatainak bemutatása, és az alelnökkel közösen tett hivatalos látogatások zanzásított áttekintése. Persze ne legyünk naivak, a politikai PR élmunkásai keze nyoma tökéletesen érződik a videón, ugyanakkor olyan kifinomult arányokkal dolgozik az összeállítás, hogy az „átlagamerikai” egyszerre láthatja Obamának a szuperhatalom élén álló államférfiúi és a laza, jó fej, közvetlen emberi oldalát, mindeközben pedig nem érzi bántóan úgy, hogy mesterkélt módon próbálják megvezetni.

Csery Péter

0 Tovább

Méltányosság-blog

blogavatar

A blogon a Méltányosság Politikaelemző Központ elemzőinek bejegyzései olvashatók.

Legfrissebb bejegyzések

Utolsó kommentek